Sprzedaż towaru na paletach komplikuje rozliczenia VAT
Gdy sprzedawca pobiera od nabywcy kaucję za opakowania zwrotne, kwota ta jest wyłączona z podstawy opodatkowania. W razie niezwrócenia pojemników, musi zrobić korektę.
Prowadzę hurtownię budowlaną. Sprzedaję towary na paletach, za które pobieram kaucję. Palety nie zawsze są mi zwracane. Jak powinienem dokumentować i rozliczać VAT za niezwrócone palety? – pyta czytelnik.
Zgodnie z art. 29a ust. 6 pkt 2 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania obejmuje koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy. Z kolei art. 29a ust. 11 ustawy o VAT stanowi, że do podstawy opodatkowania nie wlicza się wartości opakowania, jeżeli podatnik sprzedał towar w opakowaniu zwrotnym, pobierając kaucję za to opakowanie lub określając taką kaucję w umowie dotyczącej dostawy towaru.
A zatem koszty opakowań, w tym palet, którymi sprzedawcy obciążają nabywców:
1. powiększają podstawę opodatkowania – jeżeli obciążenia nie mają charakteru kaucji,
2. są wyłączone z podstawy opodatkowania – jeżeli obciążenia mają charakter kaucji.
W przedstawionym stanie faktycznym za palety pobierane są kaucje, a więc ma miejsce drugi z tych przypadków.
Kiedy potrzebna jest faktura
Kaucje nie powinny być dokumentowane fakturami. Faktury wystawia się tylko w przypadku niezwrócenia palet w umówionym terminie (> patrz scenariusz 1), a jeżeli termin zwrotu nie został w umowie określony – w terminie 60. dni...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta