Tajemniczy klient zapuka do banku
Pracownicy UOKiK będą mogli korzystać z instytucji tajemniczego klienta, tj. anonimowo kontrolować przedsiębiorców, podając się za osoby zainteresowane nabyciem towarów lub usług – piszą prawnicy.
Nowe uprawnienie przysługuje Prezesowi UOKiK od 17 kwietnia 2016 r. na mocy nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Ponadto Prezes UOKiK i Przewodniczący KNF podpisali 23 czerwca porozumienie w sprawie współpracy w zakresie mystery shopping. W praktyce powinno się ono przełożyć na wspólne działania w zakresie sprawdzania poprawności funkcjonowania przedsiębiorców, a do banków, ubezpieczycieli i innych firm z sektora finansowego mogą wkrótce zawitać pracownicy UOKiK, którzy anonimowo sprawdzą sposób działania instytucji finansowych.
Mystery shopping został określony w ustawie jako wykonywanie przez pracownika UOKiK czynności zmierzających do zakupu towaru w celu uzyskania informacji stanowiących dowód w sprawie. W rezultacie zebrane informacje będą mogły być wykorzystane jako dowody na etapie postępowania prowadzonego przez Prezesa UOKiK oraz brane pod uwagę przy podejmowaniu decyzji administracyjnej.
Nigdy więcej „polisolokat"
Co to oznacza i co w praktyce będą sprawdzać inspektorzy? Można się spodziewać, że urzędnicy korzystający z instytucji tajemniczego klienta będą w szczególności badać, czy przedsiębiorcy finansowi...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta