Jak ująć w księgach niedobory gotówki
Rozliczenie stwierdzonego podczas inwentaryzacji braku pieniędzy w kasie oraz jego ewidencja w księgach rachunkowych zależą od tego, czy zostanie uznany za zawiniony czy niezawiniony.y.
Obowiązek inwentaryzacji środków pieniężnych w kasie wynika z art. 26 ustawy o rachunkowości (uor). Należy ją przeprowadzić przynajmniej na ostatni dzień każdego roku obrotowego, metodą spisu z natury.
Głównym celem, dla którego jednostka przeprowadza inwentaryzację środków pieniężnych, jest potwierdzenie rzeczywistego stanu pieniędzy w kasie ze stanem ujętym w księgach. Metoda spisu z natury, właściwa m.in. przy inwentaryzacji pieniędzy w kasie, jest przeznaczona dla składników aktywów w postaci materialnej, które charakteryzują się możliwością zmierzenia, policzenia lub zważenia. Poprawnie przeprowadzona inwentaryzacja powinna zostać poprzedzona kontrolą wewnętrzną, obejmującą weryfikację takich dokumentów jak:
- wniosek o zaliczkę
- braport kasowy,
- rozliczenie zaliczki
oraz ich dekretację. ©℗
—Katarzyna Balik
konsultant, Grupa UHY ECA