Dzieci coraz częściej zarządzają portfelami swoich rodziców
Konsumencka siła najmłodszych systematycznie rośnie. To nie tylko ze względu na otrzymywane przez nich kieszonkowe, bo nawet w co drugim domu najmłodsi współdecydują o poważnych wydatkach, jak meble, sprzęt czy wakacje. piotr mazurkiewicz
Rzesza najmłodszych konsumentów jest całkiem pokaźna. W Polsce jest ok. 5 mln dzieci w wieku 3–16 lat, które rocznie mają do dyspozycji aż 5 mld zł tylko z tytułu samego kieszonkowego. Do tego dochodzą pieniądze otrzymywane coraz częściej jako prezenty – rodzina często nie wie, czym obdarować pociechę, więc wręcza banknoty.
Z badania IQS dla agencji Generations wynika, że pieniądze otrzymywane od dorosłych młodzi Polacy głównie przejadają – największa grupa wydaje je na słodycze czy napoje. Sieci handlowe zgodnie odpowiedziały, że nie prowadzą żadnych badań na temat udziału nieletnich konsumentów w sprzedaży oraz kupowanych przez nich towarów. – Ale nie bez powodu lokalizacje w okolicach szkół są tak pożądane. Wystarczy wybrać się do takich sklepów w czasie przerw, by wiedzieć, dlaczego ruch jest wtedy ogromny – przyznaje przedstawiciel jednej z sieci.
Nie tylko słodycze
Autorzy badania zauważają, że coraz wyżej w hierarchii są poważniejsze kategorie, jak choćby ubrania. – Wpływ dzieci na decyzje zakupowe bez wątpienia będzie się powiększał. I nic nie zapowiada zmiany tego trendu, dzieci są już regularnymi konsumentami. Jak wynika z naszego badania „Kids Power", niemal połowa z nich w wieku 11–16 lat dostaje kieszonkowe, a część dysponuje także...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta