Premiujmy jakość nauki
Podział dotacji powinien się odnosić do rodzaju badań, które prowadzi szkoła wyższa – postuluje prorektor UJ.
Szeroko rozumiana kulturotwórcza i prorozwojowa rola szkół wyższych jest zazwyczaj sprowadzana do ich działalności edukacyjnej oraz naukowej, czasami dodatkowo wzbogacanej przez tzw. trzecią misję, czyli kreowanie interakcji z otoczeniem. Skuteczne realizowanie tych misji nierozerwalnie powiązane jest z kwestią finansowania. Uczelnie publiczne w przeważającym stopniu są zależne od środków budżetowych państwa, rozdzielanych systemowo lub w formie konkursowej, za pośrednictwem agencji grantowych. W mniejszym stopniu ich przychody pochodzą z odpłatnej działalności dydaktycznej, ze współpracy z przemysłem oraz z innych źródeł.
Dla szkół wyższych istotna jest długoterminowa stabilność, a przynajmniej przewidywalność zmian w finansowaniu. W tym kontekście dotacja przyznawana instytucjonalnie na podstawie określonych parametrów jest ścieżką gwarantującą większe bezpieczeństwo, oczywiście pod warunkiem wbudowania w algorytmy odpowiednich bezpieczników oraz stabilizacji...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta