Fakty wygrały z pesymizmem
Polacy jeszcze nigdy nie oceniali tak dobrze stanu swoich finansów oraz gospodarki. I to mimo że mieliśmy epizody szybszego rozwoju. Grzegorz Siemionczyk
Po raz pierwszy od co najmniej 20 lat w Polsce jest więcej optymistów niż pesymistów. To wniosek z majowego odczytu wskaźnika ufności konsumenckiej, który GUS oblicza od 1997 r. W maju wzrósł on do 3,1 pkt, z -0,8 pkt w kwietniu. To, że znalazł się powyżej zera, oznacza, że więcej respondentów dostrzega poprawę sytuacji gospodarczej kraju, stanu swoich finansów i możliwości dokonywania ważnych zakupów niż ich pogorszenie.
Szampańskie nastroje gospodarstw domowych potwierdzają opublikowane we wtorek wyniki sondażu CBOS. Sugerują, że 42 proc. Polaków ocenia sytuację gospodarczą w kraju jako dobrą, a jedynie 15 proc. jako złą. Pierwszy z tych odsetków od 1989 r. nigdy nie był wyższy, drugi zaś nigdy nie był niższy.
Bezpieczeństwo pracy
Nastroje konsumentów teoretycznie powinny się przekładać na ich skłonność do zakupów, a w efekcie na tempo wzrostu gospodarki. W praktyce jednak poziom wskaźnika zaufania nie ma dużego znaczenia. Analogiczny indeks obliczany przez KE dla wszystkich państw Unii jest w Polsce permanentnie niższy niż w większości krajów. Mimo to wydatki konsumpcyjne nad Wisłą rosną szybko. Po prostu Polacy mają skłonność do czarnowidztwa.
O ile pierwszy dodatni odczyt wskaźnika ufności konsumenckiej ma znaczenie czysto symboliczne, o tyle realne konsekwencje może mieć jego znaczący wzrost – o...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta