Zmiany w postępowaniu egzekucyjnym w administracji
Wierzyciele będą mogli sprawdzić, czy kontrahenci nie zostali wpisani do Rejestru Należności Publicznoprawnych. W postępowaniu egzekucyjnym w administracji pojawia się nowa forma licytacji publicznej – licytacja elektroniczna.
Przepisy, które wprowadziły te zmiany weszły w życie 1 stycznia 2018 r., a ich celem jest ułatwienie uzyskiwania informacji o zaległościach publicznoprawnych (np. zobowiązaniach podatkowych, karach administracyjnych) kontrahentów oraz umożliwienie udziału w licytacji bez osobistego stawiennictwa, za pomocą dostępu do urządzenia elektronicznego.
Przekazanie informacji
Rejestr Należności Publicznoprawnych, to nowy publiczny rejestr obejmujący informacje o należnościach publicznoprawnych, prowadzony przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej (albo inny organ KAS wyznaczony przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych). Będą w nim ujawniani dłużnicy należności pieniężnych podlegających egzekucji administracyjnej zgodnie z ustawą o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (dalej p.e.a.), których wierzycielami są naczelnicy urzędów skarbowych albo jednostki samorządu terytorialnego (dalej j.s.t.).
Z tym, że regulacje dotyczące przekazywania danych do rejestru w przypadku wierzycieli będących j.s.t. będzie stosować się dopiero od 1 czerwca 2018 r. Organy wykonawcze j.s.t. będą wprowadzać dane o należnościach pieniężnych do rejestru, jeżeli będą mieć na to zgodę wyrażoną w uchwale odpowiednio: rady gminy, rady powiatu albo sejmiku województwa. Taka uchwała będzie musiała wskazywać rodzaj należności pieniężnej, o której informacje...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta