Czy można uelastycznić czas pracy w urzędzie
Przepisy ustawy pragmatycznej, które co do zasady mają pierwszeństwo przed kodeksowymi, nie pozwalają dyrektorom generalnym na korzystanie ze wszystkich przewidzianych w kodeksie pracy instrumentów uelastyczniających czas pracy.
Małgorzata Jankowska
Czas pracy członków korpusu służby cywilnej regulują aż trzy akty prawne. Chodzi o:
- ustawę pragmatyczną, czyli ustawę z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (dalej usc),
- przepisy kodeksu pracy (kp), które na mocy art. 9 ust. 1 usc znajdują zastosowanie w zakresie nieuregulowanym ustawą pragmatyczną,
- przepisy rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z 25 kwietnia 2007 r. w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej (dalej rozporządzenie) określające zasady ustalania przez dyrektora generalnego urzędu rozkładu czasu pracy w tygodniu oraz jego wymiaru w poszczególnych dniach tygodnia.
Wszystkie razem wyznaczają dyrektorom generalnym, którzy odpowiadają za zapewnienie funkcjonowania i ciągłości pracy urzędu, a także za organizację pracy, dość wąskie jak się wydaje granice, w jakich mogą oni regulować czas pracy w podległych sobie urzędach.
Raczej sztywne
Normy czasu pracy, dopuszczalne systemy oraz zasady powierzania członkom korpusu służby cywilnej pracy w godzinach nadliczbowych reguluje ustawa o służbie cywilnej. Zgodnie z nią, czas pracy członków korpusu sc nie może przekraczać 8 godzin na dobę i średnio 40 godzin tygodniowo w przyjętym okresie rozliczeniowym nie dłuższym niż 8 tygodni. Użycie przez ustawodawcę sformułowania „ nie może...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta