Pomyślmy o polskim wytwórcy e-pojazdów
Ruszy z kopyta proces zastępowania napędów spalinowych elektrycznymi. Zdecydują względy regulacyjne, technologiczne, ekonomiczne i ekologiczne.
Alojzy Z. Nowak, Grzegorz Tchorek
Silnik elektryczny jest prostszy, mniej awaryjny, bardziej efektywny energetycznie, a emisja zanieczyszczeń może być mniejsza dzięki produkcji energii w elektrowni, a nie w milionach rozproszonych aut. Choć elektromobilność musi się zmierzyć z wieloma wyzwaniami, może być ważnym impulsem dla systemowego podniesienia potencjału innowacyjnego polskiej gospodarki. Dlatego warto rozważyć kwestię naszej polityki gospodarczej w świetle coraz bardziej realnych perspektyw rozwoju elektromobilności w Polsce.
Nawiązujemy do toczącej się nie tylko w Polsce dyskusji na temat warunków rozwoju elektromobilności. Odwołujemy się przy tym do Nowej Ekonomii Strukturalnej (NES) poddanej wnikliwej ocenie w książce „Nowa ekonomia strukturalna wobec krajów mniej zaawansowanych", wydanej przez Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW.
W kontekście założeń NES, która – trzeba to podkreślić – jest obecna w rządowej strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, nawiązujemy do kilku inspirujących, choć nie zawsze jeszcze w pełni okrzepłych, koncepcji ekonomicznych, próbując znaleźć w nich wskazówki dla polityki gospodarczej.
Jak zmniejszać ryzyko pułapki średniego rozwoju
Pojęcie „pułapka średniego poziomu rozwoju" budzi wśród ekonomistów kontrowersje, a część z nich wskazuje, że jest to tylko atrakcyjny...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta