Organy administracji muszą ze sobą współdziałać
Obowiązek współdziałania organów należy obecnie do ogólnych zasad procedury administracyjnej. Należy uwzględniać go m.in. przy interpretowaniu przepisów o pomocy prawnej czy wyrażaniu opinii.
Zgodnie z dodanym od 1 czerwca 2017 r. art. 7b kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) w toku postępowania organy administracji mają obowiązek współdziałać ze sobą:
- w zakresie niezbędnym do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego i prawnego sprawy,
- mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli oraz sprawność postępowania,
- przy pomocy środków adekwatnych do charakteru, okoliczności i stopnia złożoności danej sprawy.
W uzasadnieniu przepisów wprowadzających tę regulację wyjaśniono, że zasada współdziałania organów dla dobra postępowania ma być czynnikiem dyscyplinującym podmioty zaangażowane w załatwienie sprawy i dyrektywą interpretacyjną przy stosowaniu takich przepisów jak art. 52 k.p.a. (dot. pomocy prawnej), art. 106 k.p.a. (dot. zajęcia stanowiska przez inny organ), czy art. 106a k.p.a. (dot. posiedzenia w trybie współdziałania). Jak podkreślono w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 20 grudnia 2017 r. (sygn. IV SA/Po 902/17, LEX nr 2424499), prawna doniosłość art. 7b k.p.a. polega na tym, że podnosi on do rangi zasady ogólnej nakaz współdziałania organów, nie formalizując przy tym sposobów tego współdziałania. Organy powinny zatem współdziałać ze sobą w każdym przypadku, gdy przyczyni się to do szybszego załatwienia sprawy,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta