Słynny właściciel to duży atut przy sprzedaży
Moja kolekcja | Dobra proweniencja potwierdza autentyczność obrazu, buduje jego legendę i powoduje wzrost ceny na światowych rynkach Janusz miliszkiewicz
Aukcję dzieł współczesnych klasyków awangardy 1 marca zorganizuje Desa Unicum (www.desa.pl). Kilka obrazów ma ciekawą proweniencję. Łatwo ją przeoczyć. W katalogu podano tylko nazwiska poprzednich właścicieli, bez żadnych dokładniejszych informacji na ich temat.
W ofercie aukcyjnej znalazł się obraz Wojciecha Fangora z 1977 r. „Panocek 3" (188 na 127 cm). Cena wywoławcza wynosi 140 tys. zł. W opisie jest zdanie: „Kolekcja Jerzego Sołtana, USA". Czy każdy miłośnik sztuki wie, kim był Jerzy Sołtan? Gdyby podano daty z jego życia i profesję, identyfikacja osoby byłaby prostsza.
Jerzy Sołtan (1913–2005) był architektem, w latach 1967–1974 dziekanem wydziału architektury na Harvardzie (pełnił tę funkcję po sławnym Walterze Gropiusie). Wcześniej był uczniem i współpracownikiem Le Corbusiera. Zakładam, że chodzi właśnie o tego Jerzego Sołtana, że nie jest to przypadkowa zbieżność nazwisk.
Sołtan pozostawił w Polsce wysoko cenione dzieła. Stworzył na przykład projekt wnętrza Dworca Śródmieście w Warszawie, oddanego w 1963 r. Mało kto wie, że do dziś ściany tego dworca zdobią mozaiki zaprojektowane przez Wojciecha Fangora. Obaj artyści ściśle ze sobą współpracowali, zanim wyemigrowali na stałe z komunistycznej Polski.
Jerzy Sołtan ma w dorobku np. legendarny „Bar Wenecja" na warszawskiej Woli. Historycy architektury zapewniają, że to osiągnięcie na skalę...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta