Dostępność, jakość, bezpieczeństwo – trzy filary cyfrowej edukacji
rozmowa | dr inż. Wojciech Kamieniecki, dyrektor NASK – Państwowego Instytutu Badawczego
Wszystkie dzieci od najmłodszych lat potrafią posługiwać się urządzeniami elektronicznymi. Uczniowie często lepiej rozumieją internet niż ich nauczyciele. Na czym w takich warunkach ma polegać edukacja cyfrowa? Na nauce programowania?
Wojciech Kamieniecki: Oczywiście na nauce programowania również. Jednak nasi specjaliści w NASK, którzy na co dzień zajmują się uczestnictwem dzieci i młodzieży w cyfrowym świecie, zwracają przede wszystkim uwagę na potrzebę edukacji na temat wartości. Chodzi o prostą, a jednocześnie fundamentalną zasadę, że w internecie nie przestają obowiązywać zasady współżycia społecznego, jakimi kierujemy się kontaktach bezpośrednich. Kultura, szacunek dla innych i samego siebie oraz odpowiedzialność za swoje czyny i słowa to były główne hasła tegorocznego Dnia Bezpiecznego Internetu. I zdaje się, że mówienia o tym nigdy dość.
Ale zgadza się pan, że biegłość w posługiwaniu się narzędziami internetowymi ma znaczenie? Takie kompetencje są kluczowe, aby radzić sobie w kolejnych etapach edukacji i na rynku pracy.
Naturalnie. Brak pewnych podstawowych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta