Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Ekspansja warta wsparcia

26 marca 2018 | Ekonomia
Uczestnicy debaty zgodnie uznali, że o działalności i sukcesach firm rodzinnych najpierw trzeba zacząć mówić głośno w kraju, a następnie promować je również poza Polską. Ich ekspansja zagraniczna to przecież wartość dodana dla całej gospodarki.
autor zdjęcia: Wojciech Jączyński
źródło: Rzeczpospolita
Uczestnicy debaty zgodnie uznali, że o działalności i sukcesach firm rodzinnych najpierw trzeba zacząć mówić głośno w kraju, a następnie promować je również poza Polską. Ich ekspansja zagraniczna to przecież wartość dodana dla całej gospodarki.

Firmy rodzinne to marki same w sobie. O ile wyróżniają się one jednak pozytywnie na rynku krajowym, o tyle trudno oprzeć ekspansję za granicą na nazwisku założyciela czy sygnowaniu produktów napisem „Made in Poland".

Artur osiecki

O tym, jak budować markę firmy rodzinnej, także w kontekście podboju rynków zagranicznych, dyskutowali uczestnicy debaty pt. „Firma rodzinna to marka" podczas V Międzynarodowego Kongresu Firm Rodzinnych.

– Warto, aby nasi partnerzy biznesowi, ale i ogólnie całe społeczeństwo, zdawali sobie sprawę, co oznacza działalność firm rodzinnych. To nie są wyłącznie małe firmy, jak np. warsztaty samochodowe czy piekarnie, ale często także bardzo duże, o zasięgu międzynarodowym. To firmy, dla których ważne jest patrzenie na rozwój w dłuższej perspektywie, inwestujące zarówno w kraju, jak i za granicą, niejednokrotnie tworzące tysiące miejsc pracy – mówił Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes spółki LPP.

– Każda firma buduje swą markę i chce się wyróżnić. Jednym z naszych wyróżników jest właśnie rodzinność przejawiająca się np. tym, że pierścionek zaręczynowy nie jest sprowadzany z Azji, ale projektowany tu, na miejscu, przez naszego projektanta, a następnie wykonywany przez naszego złotnika, których nazwiska komunikujemy z dumą klientom. Decyzja o zachowaniu własnej produkcji wiele lat temu nie była oczywista i mogła wydawać się pewną nonszalancją. Rachunek ekonomiczny sugerował, że powinniśmy wszystko importować – tłumaczył Krzysztof Madelski, współwłaściciel firmy YES.

– Wiele lat później okazało się, że...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11011

Wydanie: 11011

Spis treści

Publicystyka, Opinie

Zamów abonament