Wymierna wartość wykształcenia
Studia rzadko są gwarantem czegokolwiek. Ale nie przestają być dobrze wykorzystywaną przez młodych ludzi szansą na udane życie.
Jak studia przestały być przepustką do kariery" – wiodący temat „Plusa Minusa" z 5–6 maja ujęto w taki sposób, który akcentuje wyłącznie słabości szkolnictwa wyższego. Nie jest to spojrzenie obiektywne, lecz służące uzasadnieniu przyjętej w tytule tezy. Moim zdaniem nad jej słusznością warto dyskutować i weryfikować jej prawdziwość na podstawie faktów i danych liczbowych. A te w odniesieniu do najistotniejszych elementów karier zawodowych absolwentów szkół wyższych i ich losów życiowych tezy tej nie potwierdzają. Nie wskazują w szczególności na żaden przełom („Kres mirażu wyższego wykształcenia" – głosił tytuł tekstu Jana Rojewskiego), który rzekomo miałby się dokonać w postrzeganiu wyższego wykształcenia w społeczeństwie lub jego wartości na rynku pracy i w życiu osobistym absolwentów.
Nadal więc osoby z dyplomami wyższych uczelni charakteryzują się wyraźnie wyższą aktywnością zawodową, są bardziej zadowolone ze swojej pracy i płacy od osób z niższym statusem wykształcenia, a do tego są zdrowsze, deklarują większe zadowolenie z życia i żyją dłużej (przeciętnie). Są to znane od lat w Polsce i na świecie tendencje, które nie uległy załamaniu, mimo upowszechnienia się wykształcenia wyższego.
Pracują i pracować lubią
Już w ciągu 12 miesięcy od ukończenia szkoły lub uczelni pojawiają się pierwsze...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta