Służba cywilna: staż urlopowy rządzi się swoimi prawami
Uzyskanie mianowania na urzędnika służby cywilnej, nawet przez osobę z wieloletnim stażem pracy, nie przesądza o nabyciu przez nią prawa do dodatkowego urlopu wypoczynkowego. Inne są, bowiem zasady ustalania stażu wymaganego do tego uprawnienia.
Pracownikom służby cywilnej oraz osobom zajmującym wyższe stanowiska w służbie cywilnej urlop wypoczynkowy przysługuje w wymiarze określonym w kodeksie pracy (dalej kp). Mają oni, zatem prawo corocznie do 20 dni (zatrudnienie krótsze niż 10 lat) albo 26 dni (zatrudnienie, co najmniej 10 lat) urlopu wypoczynkowego. Przy czym okres zatrudnienia, od którego zależy przysługujący im wymiar urlopu rozumiany jest szeroko. Uwzględnia się w nim wszystkie faktyczne okresy:
- zatrudnienia na podstawie stosunku pracy,
- nauki na zasadach określonych w art. 155 kp,
- a także inne okresy podlegające wliczeniu do okresu pracy na podstawie przepisów szczególnych (np. służba w formacjach mundurowych, praca na roli).
Dodatkowe wolne
Urzędnik służby cywilnej może wypoczywać dłużej. Obok urlopu „kodeksowego" ma on prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego w wymiarze jednego dnia po pięciu latach zatrudnienia w służbie cywilnej. Wymiar tego urlopu zwiększa się z każdym rokiem pracy o jeden dzień aż do osiągnięcia 12 dni. Tak wynika z art. 105 ustawy o służbie cywilnej (dalej usc). A zatem maksymalny urlop urzędnika sc, który będzie mu przysługiwał po 17 latach pracy w służbie cywilnej trwać może aż 38 dni (26 + 12).
To swoista nagroda za pozostawanie w warunkach ścisłego podporządkowania i wysokiej dyspozycyjności. Jednak, co...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta