Fanpage na Facebooku: licz się z ryzykiem
Zarządzający fanpage'ami szukają odpowiedzi, jak za pomocą portalu udostępnić odwiedzającym klauzule o przetwarzaniu danych osobowych. Wszystko przez wyrok unijnego Trybunału – twierdzą prawnicy.
Niedawny głośny wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE (sygn. C 210/16) przesądził status zarządzającego fanpage'em na witrynach mediów społecznościowych. Trybunał uznał, że taka osoba wespół z Facebookiem jest współadministratorem danych osobowych w rozumieniu właściwych przepisów. Według Trybunału Sprawiedliwości zarówno Facebook, jak i zarządzający przetwarzają dane w określonych przez siebie celach. Facebook skupia się na działalności reklamowej (dostosowuje reklamy do aktywności użytkowników), natomiast zarządzający fanpage'em przetwarza dane na potrzeby statystyk i polepszenia odbioru treści, które zamieszcza na stronie, w tym na potrzeby kierowania ofert do potencjalnych odbiorców aktywnych na portalu.
Zmiana dogmatu
Wyrok jest o tyle kontrowersyjny, że dotychczas panowano powszechne przekonanie, iż administratorem danych osobowych jest portal, któremu użytkownicy powierzają dane i jednocześnie wyrażają zgodę na takie przetwarzanie oraz godzą się z tym, że ich dane będą udostępniane innym użytkownikom i fanpage'om (w zależności od stopnia ustawień prywatności). Takie założenie miało sens, chociażby z tego względu, że właściciela portalu jest łatwo zidentyfikować oraz pociągnąć do odpowiedzialności w przypadku naruszenia bezpieczeństwa danych lub przekroczenia zakresu przetwarzania danych, na które wyrażono zgodę. Nadto...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta