Od bankruta do największego pracodawcy w regionie
Historia | Od skromnych początków do największego producenta samochodów użytkowych w Polsce: Volkswagen Poznań ma 25 lat.
Volkswagen Poznań oficjalnie rozpoczął działalność 1 grudnia 1993 roku, ale niewiele brakowało, aby spółka nigdy nie powstała. Fabryka Samochodów Rolniczych Polmo, która wniosła do spółki nieruchomości i personel, choć posiadała najnowocześniejszą w kraju lakiernię kataforyczną (pierwszą w Polsce), nie miała zbytu dla terenowych tarpanów przygotowanych dla wojska i była praktycznie bankrutem.
Zakład uginał się pod brzemieniem ponad 2-miliardowego długu. - Sytuacja była krytyczna. Brakowało pieniędzy na materiały i płace - wspomina Marek Pol, ówczesny dyrektor ekonomiczny fabryki.
Długie negocjacje
Dyrektor naczelny FSR Adam Dobieliński wspomina, że rozmowy z zagranicznymi inwestorami o przyszłości poznańskiej FSR toczyły się od końca lat 80. W 1991 roku Volkswagen planował w niej wspólnie z Toyotą montaż pickupów Taro. Pomysł upadł i latem kolejnego roku wizytę w FSR złożyła 14-osobowa grupa z centrali Volkswagena, w której skład wchodzili prezes koncernu Carl Hahn, jego następca Ferdinand Piech, szef pionu pojazdów użytkowych i dyrektor zakładu w Hanowerze VW Manfred Bartl oraz były szef hanowerskiego zakładu Bodo Dencker. Towarzyszyło im całe grono ekspertów finansowych firmy.
Sytuacja FSR była coraz gorsza, a rozmowy przeciągały się i nie wiadomo jak by się zakończyły, gdyby nie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta