Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Od bankruta do największego pracodawcy w regionie

21 września 2018 | Dodatki Jednodniowe | Robert Przybylski
≥Pierwszy Transporter T4 opuszcza Volkswagen Poznań
źródło: materiały prasowe
≥Pierwszy Transporter T4 opuszcza Volkswagen Poznań
≥ W latach 90 Volkswagen Poznań produkował nie tylko Volkswageny, ale równiez Skody, Seaty, Audi
źródło: materiały prasowe
≥ W latach 90 Volkswagen Poznań produkował nie tylko Volkswageny, ale równiez Skody, Seaty, Audi
Zyski z montażu Skody pozwoliły na pierwsze inwestycje     w fabryce
źródło: materiały prasowe
Zyski z montażu Skody pozwoliły na pierwsze inwestycje w fabryce
źródło: materiały prasowe
źródło: materiały prasowe
≥Tysięczny Transporter T4 wyjeżdża z fabryki
źródło: materiały prasowe
≥Tysięczny Transporter T4 wyjeżdża z fabryki
źródło: materiały prasowe
źródło: materiały prasowe

Historia | Od skromnych początków do największego producenta samochodów użytkowych w Polsce: 
Volkswagen Poznań ma 25 lat.

 

Volkswagen Poznań oficjalnie rozpoczął działalność 1 grudnia 1993 roku, ale niewiele brakowało, aby spółka nigdy nie powstała. Fabryka Samochodów Rolniczych Polmo, która wniosła do spółki nieruchomości i personel, choć posiadała najnowocześniejszą w kraju lakiernię kataforyczną (pierwszą w Polsce), nie miała zbytu dla terenowych tarpanów przygotowanych dla wojska i była praktycznie bankrutem.

Zakład uginał się pod brzemieniem ponad 2-miliardowego długu. - Sytuacja była krytyczna. Brakowało pieniędzy na materiały i płace - wspomina Marek Pol, ówczesny dyrektor ekonomiczny fabryki.

Długie negocjacje

Dyrektor naczelny FSR Adam Dobieliński wspomina, że rozmowy z zagranicznymi inwestorami o przyszłości poznańskiej FSR toczyły się od końca lat 80. W 1991 roku Volkswagen planował w niej wspólnie z Toyotą montaż pickupów Taro. Pomysł upadł i latem kolejnego roku wizytę w FSR złożyła 14-osobowa grupa z centrali Volkswagena, w której skład wchodzili prezes koncernu Carl Hahn, jego następca Ferdinand Piech, szef pionu pojazdów użytkowych i dyrektor zakładu w Hanowerze VW Manfred Bartl oraz były szef hanowerskiego zakładu Bodo Dencker. Towarzyszyło im całe grono ekspertów finansowych firmy.

Sytuacja FSR była coraz gorsza, a rozmowy przeciągały się i nie wiadomo jak by się zakończyły, gdyby nie...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11160

Wydanie: 11160

Spis treści
Zamów abonament