Jak mówić, by nas dobrze rozumieli i chcieli słuchać
Kompetencje | Wylewne gadulstwo, używanie młodzieżowego slangu czy zbyt technicznego języka nie pomagają w skutecznej komunikacji. Warto więc ćwiczyć mówienie w sposób zrozumiały, a przede wszystkim uczyć się słuchania innych. Anna Cieślak-Wróblewska
Dobra znajomość ojczystego języka nie zawsze oznacza, że potrafimy skutecznie komunikować się z innymi. Bo zdarza się, że nasze intencje nie zostaną dobrze zrozumiane albo mimo wielokrotnego powtarzania tego samego przekazu nikt nie bierze go pod uwagę.
Jak podkreślają eksperci HR, nad dobrą komunikacją można i warto pracować. – Jednym ta umiejętność przychodzi naturalnie, inni muszą włożyć więcej wysiłku, żeby ją wyćwiczyć – przyznaje Dominika Beblo, menedżer HR w Exact Systems, która poleca kilka sprawdzonych zasad.
Bądź aktywnym słuchaczem
Po pierwsze, należy nauczyć się słuchać innych. Wbrew pozorom wcale nie jest to takie proste. Nie wystarczy nie okazywać zniecierpliwienia i potakiwać, trzeba się naprawdę zaangażować. Niezwykle ważne jest aktywne słuchanie. – Oznacza to skupienie się na wypowiadanych słowach naszego rozmówcy, a nie np. prowadzenie dyskusji z samym sobą na jego temat – przekonuje Kaja Prystupa-Rządca, ekspertka w dziedzinie zarządzania z Akademii Leona Koźmińskiego. – Często też filtrujemy przekazywane informacje, dokonujemy ewaluacji spotkania już w trakcie jego trwania. W efekcie nie słuchamy rozmówcy uważnie – dodaje.
Chodzi więc o to, by być obecnym podczas rozmowy nie tylko ciałem i duchem. Czasami nawet bez naszej świadomości zaczynamy ocenić rozmówcę, zastanawiać się nad sprawami, które mają niewiele...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta