Od RWD do silników Rolls-Royce’a
LOTNICTWO | I Niepodległa Polska zaczynała niemal od zera. Dzisiaj jesteśmy jednym z kluczowych europejskich graczy
Sto lat temu, czyli na początku swojego istnienia, dział zajmujący się kwestiami lotniczymi w Ministerstwie Komunikacji liczył dwie osoby – oficera lotnictwa wojskowego oraz urzędnika cywilnego. Ale pierwsze działania polskiego lotnictwa wojskowego miały miejsce już w czasie walk o Lwów w 1918 r. oraz podczas powstania wielkopolskiego.
5 listopada 1918 r. w czasie walk o Lwów por. pilot Stefan Bastyr wystartował do pierwszego bojowego lotu w historii polskiego lotnictwa wojskowego. Walki trwały do 22 listopada. Loty miały głównie cel obserwacyjny, wykonano ich łącznie 69, lotnicy zrzucili 62 kilogramy bomb.
20 grudnia 1918 r. Józef Piłsudski wydał rozkaz o organizacji lotnictwa wojskowego. Utworzono wtedy dowództwo wojsk lotniczych z siedzibą w Warszawie.
Zaraz po odzyskaniu wolności pracę rozpoczęły warsztaty lotnicze, które miały naprawiać i remontować samoloty potrzebne do walki o granice.
Licencja to za mało
Początki przemysłu lotniczego było wyjątkowo trudne. W 1920 r. rząd wykupił u Włochów licencję na myśliwce Ansaldo A-1 oraz bombowce A-300. Miały je produkować lubelskie zakłady Plage i Laśkiewicz. Niestety, nie poradziły sobie z tą produkcją, niektórym samolotom odpadały skrzydła. Dlatego kontrakt został...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta
Wydanie: 11201