Gry fenomenem polskiej gospodarki
GRY | Rynek zaczął raczkować dopiero w latach 90., dlatego dokonania polskich twórców robią duże wrażenie
Historia globalnego rynku gier komputerowych sięga 1947 r., właśnie wtedy powstał pierwszy prototyp gry elektronicznej. Gra została stworzona przez Thomasa T. Goldsmitha Jr. i Estle Raya Manna. Mieli świadomość, że ich wynalazek jest unikalny i dlatego złożyli wniosek o przyznanie patentu. Został rozpatrzony pozytywnie. Nie przypuszczali chyba, że ich dzieło da początek nowej gałęzi przemysłu rozrywkowego. Początkowo na gry patrzono raczej w kategoriach akademicko-naukowych. Jednak z biegiem lat ich popularność rosła, a pierwszą znaną produkcją była gra „Pong". Na jej bazie powstawały nowe tytuły, przybywało też platform dystrybucji (automaty, konsole, komputery). Jak grzyby po deszczu na Zachodzie wyrastały nowe studia.
Jednak w Polsce, z uwagi na lata komunizmu, sytuacja wyglądała zupełnie inaczej. Rynek zaczął raczkować dopiero w latach 90. Biorąc pod uwagę krótki czas, jaki upłynął od tego momentu, dokonania polskich twórców robią duże wrażenie. W niespełna 30 lat zbudowaliśmy rynek wart ponad 2 mld zł, a liczba studiów sięga już 400.
Początki gigantów
– Pierwszym naprawdę liczącym się studiem z naszego kraju, oferującym produkcje wysokiej jakości, było Metropolis Adriana Chmielarza i Grzegorza Miechowskiego, choć niektórzy zapewne wskażą LK Avalon Łukasza...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta