Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Od rudowęglowców po jachty

09 listopada 2018 | Inwestycje
≥Stocznia Gdańska to kolebka Solidarności i cały czas działający zakład. na zdj. wodowanie trawlera.
źródło: PAP
≥Stocznia Gdańska to kolebka Solidarności i cały czas działający zakład. na zdj. wodowanie trawlera.
źródło: Rzeczpospolita
≥Stocznia Gdynia była wiodącym zakładem w regionie w czasach PRL
źródło: PAP
≥Stocznia Gdynia była wiodącym zakładem w regionie w czasach PRL
≥Kultowy jacht Omega konstrukcji Juliusza Sieradzkiego z 1942 r. doceniany jest przez kolejne pokolenia żeglarzy
źródło: Shutterstock
≥Kultowy jacht Omega konstrukcji Juliusza Sieradzkiego z 1942 r. doceniany jest przez kolejne pokolenia żeglarzy
≥Polskie jachty podbijają świat. Coraz chętniej kupowane są przez klientów z Zatoki Perskiej
źródło: materiały prasowe
≥Polskie jachty podbijają świat. Coraz chętniej kupowane są przez klientów z Zatoki Perskiej
≥Nowoczesne wyposażenie i design – jachty made in Poland
źródło: materiały prasowe
≥Nowoczesne wyposażenie i design – jachty made in Poland

Statki | Historia polskiego przemysłu stoczniowego to nie tylko wielka polityka, ale też coraz większy biznes

 

Z danych Instytutu Wschodniego wynika, że ponad 80 proc. wartości światowego handlu odbywa się drogą morską. Stąd też sektor stoczniowy jest kluczowy dla gospodarki światowej, a gospodarka morska oraz przemysł produkcji i remontów statków mają charakter globalny. Mają w nim swoje miejsce także polskie stocznie. Ich historia ma już 174 lata.

W porównaniu z konkurentami z Azji, gdzie portfel zamówień stoczni uległ znacznemu ograniczeniu, zamówienia stoczni w Europie wzrosły, osiągając na koniec 2017 r. wartość 64 mld USD, to jest ponad 25 proc. ogólnoświatowego portfela zamówień. Polska zajmuje jednak odległe – bo 22. – miejsce wśród producentów statków na świecie. Z drugiej strony według danych Forum Okrętowego, największej organizacji pracodawców sektora, opracowanych we współpracy z Portalem Morskim, w 2016 r. (najnowsze dane zbiorcze) w Polsce zbudowano 12 jednostek pływających. Nasze stocznie jako podwykonawcy na zlecenie stoczni zagranicznych wykonały 37 kadłubów lub częściowo wyposażonych statków. Na koniec roku 2016 w portfelu zamówień było 21 w pełni wyposażonych jednostek pływających oraz 53 częściowo wyposażone statki lub kadłuby. Centrum Techniki Okrętowej podało, że polskie stocznie wyremontowały i przebudowały w 2016 r....

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11201

Wydanie: 11201

Spis treści

Pierwsza strona

Zamów abonament