Motory na kołach, czyli coraz szybciej i wygodniej
PRZEMYSŁ | Samochody i części do nich, motocykle, autobusy i pociągi
Próby budowy samochodów w Polsce zaczęły się na początku lat 20. Powstał wtedy dwuosobowy samochód zbudowany z inicjatywy Stefana Kozłowskiego i Antoniego Frączkowskiego – SKAF. Było to jednak tylko kilka prototypowych egzemplarzy. Potem pojawiła się jeszcze Polonia – sześcioosobowy samochód z warszawskich Wojskowych Warsztatów Okręgowych, ale i ona nie odniosła sukcesu.
Seryjnej produkcji nie udało się uruchomić, a jedyny zbudowany egzemplarz został sprzedany jako nagroda w loterii. Kolejnym projektem było auto Ralf-Stetysz. Konstrukcja miała większą szansę rynkowego powodzenia, ale nadzieje na seryjną produkcję zniweczył pożar fabryki. Spaliły się zarówno przygotowane do sprzedaży samochody, jak i maszyny niezbędne do ich produkcji.
Centralne Warsztaty Samochodowe rozpoczęły w połowie dekady produkcję krótkich serii pojazdów CWS-T1. W ciągu czterech lat zmontowano blisko pół tysiąca sztuk.
Przemysł motoryzacyjny miał okazję rozwinąć się w latach 30. m.in. dzięki umowie z Fiatem na produkcję modelu 508. Już w 1921 r. włoski koncern zamierzał wybudować fabrykę samochodów w ramach nowo powstałej spółki Polski Fiat. Dziesięć lat później zadebiutował pierwszy Polski Fiat – model 508 Balilla, a następnie – 518 Ardita, ciężarówki 618...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta
Wydanie: 11201