Wspólna oferta nie musi być zakazanym porozumieniem
Zamówienia publiczne | Nie każde zawiązanie konsorcjum stanowi naruszenie prawa konkurencji. Istotne jest istnienie ekonomicznego uzasadnienia dla złożenia oferty wspólnej.
W wyroku z 19 lipca 2018 r. (KIO 1295/18) Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznawała sprawę dotyczącą zawarcia przez wykonawców niedozwolonego porozumienia antykonkurencyjnego. Zamawiający, wybrał jako najkorzystniejszą, ofertę złożoną przez konsorcjum, w skład którego wchodziły dwie duże firmy. W ocenie odwołującego zawiązanie przez te firmy konsorcjum stanowi niedozwolone antykonkurencyjne porozumienie mające na celu uzgodnienie warunków składanych ofert, w szczególności w zakresie prac i ceny, co doprowadziło do zakłócenia konkurencji pomiędzy wykonawcami w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Odwołujący zarzucił, że przystępujący złożyli ofertę jako konsorcjum, pomimo że byliby w stanie samodzielnie złożyć osobne oferty z realną szansą na wygranie przetargu, a tym samym wyeliminowali konkurencję pomiędzy sobą ze szkodą dla zamawiającego, co stanowi naruszenie art. 6 ust. 1 pkt 7 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (uokk) . Ponadto, zdaniem odwołującego art. 23 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych (pzp)., który dopuszcza, że wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia, nie może jednocześnie powodować zakłócenie konkurencji pomiędzy wykonawcami, bowiem wówczas, wykonawcy ci podlegają wykluczeniu w trybie art. 24 ust. 1 pkt 20 pzp.
Wyjaśnienia konsorcjum
Zamawiający, przed wyborem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta