Ważne miękkie kompetencje
Umiejętności miękkie są bez wątpienia ważnym składnikiem indywidualnego sukcesu zawodowego każdego pracownika. To także element składowy sukcesu pracy zespołowej i efektywności całego teamu. Co jednak zrobić, kiedy nie każdy pracownik ma je odpowiednio rozwinięte? Czy zaangażowania, komunikacji i otwartości na współpracę można nauczyć się tak samo jak obsługi edytora tekstu lub arkusza kalkulacyjnego? Czy kompetencje miękkie można trenować w miejscu pracy? Tak – pod warunkiem że będzie odpowiednia motywacja i dobre wzorce.
Umiejętności miękkie często bywają nieco lekceważone, jeśli chodzi o ocenę kompetencji pracownika czy proces rekrutacji. Dzieje się tak z kilku powodów. Z pewnością pokutuje przeświadczenie, że umiejętności typu: znajomość określonego programu komputerowego czy biegłość w robieniu bilansów są znacznie ważniejsze niż trudne do określenia zdolności interpersonalne. Wiąże się z tym kolejny problem, a mianowicie trudność w mierzeniu kompetencji miękkich. Jak bowiem, najlepiej w formie liczb i wykresów, określić poziom zmotywowania, inicjatywy czy motywacji?
Często jest to niewykonalne. Można jednak wyobrazić sobie zespół, którego członkowie są specjalistami w swojej dziedzinie, ale ich umiejętności miękkie stoją na bardzo niskim poziomie. Co otrzymujemy? Niezdolną do wzajemnej komunikacji grupę ludzi, mało twórcze środowisko, w którym nie powstają nowe pomysły, niewykorzystany potencjał pracowników, a jednocześnie konflikty, złą atmosferę oraz spadek efektywności....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta