Rajdy to nie scena dla solistów
Mistrzostwa Świata WRC | Od śniegu i lodu w Szwecji po spalone słońcem szutry Argentyny i Australii, od asfaltu Korsyki po błoto w walijskich lasach – rajdowcy nie narzekają na nudę. Kajetan Kajetanowicz jest już w tym gronie.
Każda z 14 rund to wyjątkowe wyzwanie, a zmagania śledzą wierni fani – zarówno na trasach samych rajdów, jak i w sieci, dzięki coraz lepiej rozwijanym technologiom przekazu danych oraz obrazu z kamer w rajdówkach, helikopterach i na odcinkach specjalnych.
Maszyny najwyższej kategorii WRC to samochody projektowane i budowane od podstaw do rajdowej rywalizacji. Mocną konstrukcję zapewnia im specjalna klatka bezpieczeństwa, a turbodoładowany silnik o mocy około 370 koni mechanicznych napędza wszystkie cztery koła. Pod względem przyspieszenia do „setki" najlepsze rajdówki niewiele ustępują wyścigówkom Formuły 1, ale oczywiście są od nich znacznie bardziej wszechstronne.
W rywalizacji na szczycie WRC biorą udział cztery zespoły fabryczne: Citroen, Hyundai, Toyota oraz M-Sport, który buduje i obsługuje auta marki Ford. Ich budżety liczone są w dziesiątkach milionów euro, a cenę jednej rajdówki kategorii WRC można oszacować na niecały milion. W zależności od rajdu, największe ekipy liczą od 50 do 90 osób.
W tych samych rajdach startują także załogi w niższych kategoriach, słabszymi – i przede wszystkim tańszymi – samochodami. Przejeżdżają te same trasy i mogą zdobywać punkty w klasyfikacji generalnej, ale dla nich głównym celem jest rywalizacja między sobą: w ramach mistrzostw WRC-2 czy Junior WRC. To po prostu kolejne szczeble...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta