Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Koszmar nabycia falsyfikatu

12 grudnia 2019 | Moje pieniądze
Karolina Maria Wojciechowska specjalizuje się w prawie autorskim, zawodowo zajmuje się głównie obsługą branży kreatywnej. Prowadzi firmę Art & Law. Wykładowca w Warszawskiej Szkole Fotografii i Grafiki Projektowej. Prowadzi Fundację im. Ryszarda Kapuścińskiego – Herodot. Ma własne wydawnictwo Blue Bird. Prowadziła wykłady m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i na Warszawskiej ASP. Jedna z autorek książki pt. „Prawo autorskie w instytucjach kultury”, która ukazała się nakładem Wydawnictwa Beck
autor zdjęcia: Borys Synak
źródło: Fotorzepa
Karolina Maria Wojciechowska specjalizuje się w prawie autorskim, zawodowo zajmuje się głównie obsługą branży kreatywnej. Prowadzi firmę Art & Law. Wykładowca w Warszawskiej Szkole Fotografii i Grafiki Projektowej. Prowadzi Fundację im. Ryszarda Kapuścińskiego – Herodot. Ma własne wydawnictwo Blue Bird. Prowadziła wykłady m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i na Warszawskiej ASP. Jedna z autorek książki pt. „Prawo autorskie w instytucjach kultury”, która ukazała się nakładem Wydawnictwa Beck

Kupując dzieło sztuki, sprawdź, czy na pewno masz do niego wszystkie prawa – mówi Karolina Maria Wojciechowska, radca prawny. kama zboralska

 

Okazuje się, że kupno dzieła nie oznacza prawa do dowolnego publikowania jego reprodukcji. Jest to chyba zaskoczenie dla wielu właścicieli. Jak się zabezpieczyć przed takimi niespodziankami?

Nie byłoby to zaskoczeniem ani niespodzianką, gdyby świadomość konieczności poszanowania praw twórców była powszechna. Z punktu widzenia prawnoautorskiego w każdym dziele można rozróżnić dwie płaszczyzny, poprzez pryzmat których będziemy to dzieło postrzegać. Z jednej strony mamy do czynienia z dobrem niematerialnym, jakim jest utwór, a z drugiej strony z fizycznym nośnikiem (corpus mechanicum), w którym ten utwór został ustalony. Dzięki temu możemy się zapoznać z zamysłem twórczym, jakim kierował się artysta. Nośnikiem fizycznym utworu plastycznego będzie np. obraz, grafika, rysunek czy rzeźba, a w przypadku utworu fotograficznego klisza fotograficzna, odbitka czy plik cyfrowy. Przekładając to na nomenklaturę filozoficzno-medyczną: dzieło ma duszę i ciało. Sam akt kupna obrazu czy odbitki kolekcjonerskiej nie powoduje nabycia autorskich praw majątkowych do utworu, czyli tej duszy. Wynika to z jednej z kardynalnych zasad prawa autorskiego wyrażonych w następującym przepisie ustawy: jeżeli umowa nie stanowi inaczej, przeniesienie własności egzemplarza utworu nie powoduje przejścia autorskich praw majątkowych do utworu. Kupujący obraz staje się właścicielem...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11532

Wydanie: 11532

Spis treści

Nieprzypisane

Zamów abonament