Najpierw misja, potem metody
Opracowany i wdrożony zbiór zasad, którymi mają kierować się fundacje korporacyjne, ułatwia efektywne wspieranie potrzebujących. Pozwala również na zwiększenie przejrzystości i jakości podejmowanych działań. TOMASZ FURMAN
W Polsce funkcjonuje około 200 fundacji korporacyjnych, rozumianych jako fundacje, których założycielem lub jednym z założycieli jest firma lub kilka firm oraz jako fundacje założone przez osoby ściśle z firmami związane. Z ostatnich badań wynika, że najwięcej, bo prawie połowa z nich, ma siedzibę w woj. mazowieckim, a zwłaszcza w Warszawie. To naturalne zjawisko z powodu koncentracji w stolicy aktywności firm będących darczyńcami fundacji. Dość dużo jest takich fundacji w województwach wielkopolskim, małopolskim, śląskim i pomorskim.
Zdecydowanie najwięcej fundacji korporacyjnych, bo około dwóch trzecich, zostało założonych przez pojedyncze firmy. Wśród fundatorów dominują przedsiębiorstwa z szeroko rozumianych branż: finansowej, energetycznej, budowlanej, medialnej, transportowej, dóbr szybkozbywalnych i chemicznej.
Rozwój i problemy
Fundacje korporacyjne w Polsce realizują coraz więcej zadań zarówno tych, które zainicjowały kilka czy nawet kilkanaście lat temu i wykonują w sposób cykliczny czy okazjonalny, jak i tych całkiem nowych.
Gros inicjatyw związanych jest ze wspieraniem działalności edukacyjnej, wychowawczej, ochrony zdrowia i pomocy społecznej. To z kolei powoduje, że głównymi beneficjentami pomocy są dzieci i młodzież oraz osoby z niepełnosprawnościami i chorzy.
Jakość...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta