Kiedy pracownik organu jest wyłączony z postępowania
Bezstronność przy rozpatrzeniu sprawy administracyjnej powinna towarzyszyć każdemu postępowaniu, pogłębiając zaufanie do władzy publicznej. Gwarantuje ją nie tylko wyłączenie organu od załatwienia sprawy, ale przede wszystkim – pracownika organu od udziału w postępowaniu.
Po zaistnieniu określonych przesłanek, wyłączenie pracownika jest obowiązkiem, a nie jedynie alternatywą, zapewniając prawidłowość procedowania. Co istotne, ocena w tym zakresie nie kończy się z wydaniem rozstrzygnięcia, nawet ostatecznego. Może ono zostać nadal wyeliminowane z obrotu prawnego na skutek kwalifikowanej wadliwości, jeżeli rozpoznając sprawę, zbagatelizowano przewidziane prawem wymogi.
Kogo dotyczy wyłączenie?
Okoliczności, pozwalające wyłączyć pracownika, wymieniono w art. 24 § 1 ustawy z 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: KPA) >patrz ramka. Przyjmuje się, iż wyłączenie pracownika w tym trybie nie wymaga podjęcia odrębnych czynności procesowych, gdyż następuje to z mocy prawa z momentem zaistnienia opisanych w art. 24 § 1 KPA okoliczności. W takim przypadku, w aktach sprawy powinna pojawić się stosowna adnotacja infor-mująca o skorzystaniu z tego rozwiązania.
Pojęcie pracownika, o którym mowa w art. 24 KPA, posiada szeroki zakres znaczeniowy. Opisane wyłączenie dotyczy zarówno pracowników organu właści-wego do rozpoznania sprawy, jak i pracowników organów, jednostek i instytucji, którym w trybie przepisów ustaw szczególnych powierzono wykonywanie kompetencji organu do prowadzenia spraw administracyjnych, w tym wydawania decyzji, a także organu, do którego organ prowadzący...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta