Konkursy zamiast przetargów w nowych zamówieniach publicznych
W reżimie nowej ustawy konkursy stanowić będą często ciekawą alternatywę wobec przetargu, a w odniesieniu do niektórych kategorii zamówień ich przeprowadzenie będzie obowiązkowe.
W obecnym stanie prawnym, konkursy umożliwiające następcze zastosowanie trybu wolnej ręki lub negocjacji bez ogłoszenia, są teoretycznie dopuszczalnym substytutem dla przetargu ograniczonego i nieograniczonego. W praktyce jednak nie są zbyt popularne wśród zamawiających. Zmiany w przepisach dotyczących konkursów wprowadzają istotne zmiany nakierowane – zgodnie z wyraźną intencją wyrażoną w uzasadnieniu ustawy – na zachęcenie zamawiających do ich przeprowadzania, a w niektórych przypadkach wprost nakładają na nich taki obowiązek.
Nowa ustawa pozostaje przy obecnej definicji konkursu, przez który rozumie się „przyrzeczenie publiczne, w którym zamawiający, przez publiczne ogłoszenie, przyrzeka nagrodę za wykonanie i przeniesienie prawa do pracy konkursowej wybranej przez sąd konkursowy". W odróżnieniu od obecnej regulacji podkreśla jednak, że konkursy będą mogły być organizowane przez zamawiającego w celu wyboru pracy konkursowej o charakterze twórczym (co w świetle uzasadnienia ustawy stanowi wyraźne nawiązanie do twórczego charakteru utworu w rozumieniu ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych). Zakres przedmiotowy konkursu pozostanie jednak katalogiem otwartym, a ustawodawca jedynie przykładowo wskazuje na objęcie nim prac w zakresie planowania przestrzennego, projektowania urbanistycznego, projektowania architektonicznego,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta