Praca zdalna na przymus
Pracownik może odmówić pracy zdalnej, gdy do jej świadczenia nie ma warunków. Pracodawca nie może zweryfikować jego prawdomówności.
Mimo że temat odmowy świadczenia pracy zdalnej i grożących z tego tytułu pracownikom konsekwencji służbowych był wielokrotnie poruszany w literaturze, okazuje się, że pracownicy coraz częściej zaczynają odmawiać wykonywania pracy zdalnej, powołując się na najróżniejsze okoliczności. Pracodawcy stają zatem przed dylematem – czy w każdym przypadku mogą wymagać od pracownika świadczenia pracy zdalnie, grożąc wyciągnięciem negatywnych konsekwencji służbowych w razie niewykonania polecenia służbowego, czy podchodzić do tematu bardziej ostrożnie.
Osobiście jestem za drugą opcją. Uważam, że każdą odmowę pracy zdalnej pracodawca powinien rozważyć indywidualnie, kierując się przede wszystkim wskazanymi przez pracownika przyczynami tej odmowy. Nie należy jednolicie traktować wszystkich zatrudnionych, uznając, że skoro polecenie pracy zdalnej stanowi polecenie dotyczące sposobu i organizacji pracy, to pracownik ma obowiązek je wykonać, niezależnie od okoliczności.
Pytanie o powód
Pierwszym krokiem, jaki powinien...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta