Zakup części biznesu w pakiecie z pracownikami
Przeniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa może być jednoznaczne z przejściem części zakładu pracy. Na obu pracodawcach ciążą wówczas określone obowiązki.
Sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa to rozwiązanie cieszące się dużą popularnością wśród przedsiębiorców poszukujących sposobu na podział swojego biznesu. Przyczyny takiej decyzji mogą być różne – od zmiany wizji rozwoju przedsiębiorstwa i związanej z nim zmiany profilu działalności po konieczność upłynnienia części majątku, np. w związku ze skutkami pandemii COVID-19.
Zorganizowana część
Rozporządzenie zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa – w stosunku do rozporządzenia poszczególnymi składnikami przedsiębiorstwa – jest rozwiązaniem atrakcyjnym z punktu widzenia podatkowego. Zgodnie bowiem z art. 6 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. DzU z 2021 r., poz. 685 ze zm.) ustawy tej nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Innymi słowy, taka sprzedaż jest wyłączona spod opodatkowania podatkiem VAT. Jednak aby transakcja mogła skorzystać z tej ulgi, konieczne jest każdorazowe zweryfikowanie, czy faktycznie mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa.
Definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawierają przepisy podatkowe, w tym art. 4a pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. DzU z 2020 r., poz. 1406 ze zm.). Zgodnie z nią przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy rozumieć „organizacyjnie i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta