Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Rynki pozaeuropejskie szansą na dywersyfikację eksportu

08 października 2021 | Ekonomia i rynek | Artur Osiecki
Eksperci zgodzili się, że polska administracja musi mocniej wpierać rodzimy biznes w ekspansji zagranicznej
źródło: Materiały prasowe Kongres 590
Eksperci zgodzili się, że polska administracja musi mocniej wpierać rodzimy biznes w ekspansji zagranicznej
Grzegorz  Słomkowski członek zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) Na trwającej właśnie Światowej Wystawie Expo w Dubaju organizujemy dwa fora gospodarcze, które przybliżą polskim przedsiębiorcom rynki arabskie  i afrykańskie. Do dyspozycji firm są też zagraniczne biura PAIH.
źródło: Materiały prasowe Kongres 590
Grzegorz Słomkowski członek zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) Na trwającej właśnie Światowej Wystawie Expo w Dubaju organizujemy dwa fora gospodarcze, które przybliżą polskim przedsiębiorcom rynki arabskie i afrykańskie. Do dyspozycji firm są też zagraniczne biura PAIH.
Janusz  Władyczak prezes Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) Na pewno dalsze rynki powinni obserwować przedsiębiorcy, którym biznes idzie dobrze  w Europie. Warto też oczywiście ubezpieczać te transakcje,  bo ryzyko na tych rynkach siłą rzeczy jest też wyższe.
źródło: Materiały prasowe Kongres 590
Janusz Władyczak prezes Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) Na pewno dalsze rynki powinni obserwować przedsiębiorcy, którym biznes idzie dobrze w Europie. Warto też oczywiście ubezpieczać te transakcje, bo ryzyko na tych rynkach siłą rzeczy jest też wyższe.
Piotr  Soroczyński główny ekonomista Krajowej Izby Gospodarczej (KIG) Do dalekich, pozaeuropejskich rynków warto stosować e-commerce. I to nie tylko  jako platformę do sprzedaży poszczególnych dóbr, ale też jako możliwość sprawdzenia, gdzie  i czego dany rynek potrzebuje.
źródło: Materiały prasowe Kongres 590
Piotr Soroczyński główny ekonomista Krajowej Izby Gospodarczej (KIG) Do dalekich, pozaeuropejskich rynków warto stosować e-commerce. I to nie tylko jako platformę do sprzedaży poszczególnych dóbr, ale też jako możliwość sprawdzenia, gdzie i czego dany rynek potrzebuje.

Rynki zwane trzecimi są bardziej odległe i trudniejsze do zawojowania, ale można na nich uzyskać wyższą marżę, zyskać rzesze nowych klientów i tym samym zupełnie inną skalę biznesu. Warto jednak swe kontrakty zabezpieczyć.

 

Gros polskiego eksport trafia od lat na jednolity rynek europejski. W ostatnich latach wskaźnik ten oscyluje wokół 80 proc. Tylko pozostałe ok. 20 proc. trafia na rynki pozaeuropejskie, tzw. trzecie. Tymczasem rynki te, w szczególności azjatyckie i afrykańskie, uchodzą za bardzo chłonne. Tymczasem w handlu z Azją Polska notuje co roku coraz wyższe ujemne saldo. W 2020 r. wyniosło ono ponad 50 mld euro. Z kolei eksport do Afryki stanowi ledwie 1 proc. polskiego eksportu ogółem. Co zatem przeszkadza polskim eksporterom w handlu z innymi kontynentami?

– Przede wszystkim odległość. Poza tym rynki trzecie nie są dla nas wspólnym rynkiem tak jak jednolity rynek europejski, do którego nie tylko mamy swobodny dostęp, ale i nie ma na nim barier wejścia. Europa to też bliskość kulturowa – wyliczał Janusz Władyczak, prezes Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE). Jak przy tym wskazał, brak rodzimych firm na dalszych rynkach jest po części stanem naturalnym wynikającym z etapu rozwoju naszych przedsiębiorstw. Przyznał jednak, że warto interesować się rynkami dalszymi, choćby azjatyckimi i afrykańskimi, ze względu na ich wielki potencjał demograficzny. Szef KUKE przypomniał też, że w przeciwieństwie do wielu państw Europy Zachodniej Polska nie ma historii kolonialnej, a co za tym idzie, firmom np. z Francji czy Wielkiej Brytanii znacznie łatwiej operować w Afryce, gdyż są...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12086

Wydanie: 12086

Spis treści

Reklama

Zamów abonament