Najlepsza odpowiedź na potrzeby edukacyjne uczniów
nowy model pomocy | Zwiększenie wsparcia w szkole, w rodzinie i środowisku lokalnym, lepsze finansowanie
Według oficjalnych definicji edukacja włączająca to kształcenie i wychowywanie dzieci oraz uczniów w grupie lub oddziale, placówce wychowania przedszkolnego lub szkole, z uwzględnieniem zróżnicowania potrzeb edukacyjnych i rozwojowych. Konieczne jest przy tym zapewnienie dostępu do specjalistycznego wsparcia, jeśli zachodzi taka potrzeba, umożliwiającego im rozwój, postępy w nauce, uczestnictwo w grupie i włączanie społeczne.
A co to oznacza w praktyce? –Edukacja włączająca daje szansę każdemu uczniowi na naukę najbliżej domu, w rodzimym środowisku społecznym – wyjaśnia prof. Agnieszka Olechowska, pedagog specjalny z Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. – Stwarza też możliwość planowania i organizacji procesu kształcenia traktującego różne zasoby uczniów nie jako trudność, ale jako wartość uwidaczniającą się w grupie społecznej w postaci jej różnorodności. Potrzeby wszystkich uczniów, choć różne, traktuje się jako tak samo ważne.
Idea edukacji włączającej obecna była w teoriach pedagogicznych i społecznych w wielu krajach od lat. Np. w „Deklaracji z Salamanki” (UNESCO 1994) uznano, że szkoły ogólnodostępne są najbardziej skutecznym miejscem zwalczania dyskryminujących postaw, budowania społeczeństwa integracyjnego i edukacji dla...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta