Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Edukacja włączająca: nowa jakość w rozwoju polskiego systemu kształcenia

03 czerwca 2022 | Debata | rp.pl
W debacie „Edukacja włączająca: nowa jakość w rozwoju polskiego systemu edukacji” uczestniczyli naukowcy, przedstawiciele MEiN, eksperci, nauczyciele, uczniowie i rodzice
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Rzeczpospolita
W debacie „Edukacja włączająca: nowa jakość w rozwoju polskiego systemu edukacji” uczestniczyli naukowcy, przedstawiciele MEiN, eksperci, nauczyciele, uczniowie i rodzice
Od lewej: Tomasz Rowiński, dyr. Środowiskowego Centrum Zdrowia Psychicznego; Ewa Besztak, starosta węgrowski; Elżbieta Neroj, MEiN; Marzena Machałek, sekretarz stanu MEiN
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Rzeczpospolita
Od lewej: Tomasz Rowiński, dyr. Środowiskowego Centrum Zdrowia Psychicznego; Ewa Besztak, starosta węgrowski; Elżbieta Neroj, MEiN; Marzena Machałek, sekretarz stanu MEiN

Nie chodzi tylko o to, aby uczeń był gotowy do szkoły, ale także o to, by to szkoła była gotowa na przyjęcie każdego ucznia – podkreślali eksperci i praktycy uczestniczący w debacie zorganizowanej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.

Inaugurując debatę, Marzena Machałek – sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki, pełnomocnik rządu do spraw wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki, edukacji włączającej oraz kształcenia zawodowego, przedstawiła motywy, jakie przyświecały ministerstwu przy podejmowaniu decyzji o budowie nowego modelu edukacji włączającej w Polsce. – Termin „edukacja włączająca” obrósł różnymi, często nieprawdziwymi, skojarzeniami. Dla nas termin „włączenie” oznacza zbudowanie takiego systemu, który pozwoli każdemu uczniowi rozwijać się na miarę jego możliwości. To, na co przede wszystkim należy zwrócić uwagę to, że edukacja nie jest dla szkoły, ale dla życia. Naszym zadaniem jest stworzyć taką szkołę, która pozwoli się przygotować do życia jak najlepiej w każdym jego aspekcie – a więc do życia społecznego, rodzinnego czy zawodowego – tłumaczyła sekretarz stanu.

W swojej wypowiedzi minister Machałek podkreśliła, że mówimy o modelu, w którym każdy uczeń jest inny, posiada inne zdolności, inną historię i inne problemy, z którymi system edukacji musi się zmierzyć. – Dane statystyczne pokazują, że 67 proc. dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest już w szkołach ogólnodostępnych i systemie integracyjnym. Jedna trzecia dzieci, które są w polskich szkołach, doświadcza różnych problemów psychologiczno-pedagogicznych, a 9 proc. dzieci...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12283

Wydanie: 12283

Spis treści

Komunikaty

Zamów abonament