Impet, inwestycje i koniunktura
Euro z Funduszu Odbudowy zaczną pracować w gospodarce w większej skali dopiero w przyszłym roku.
Krajowy Plan Odbudowy dla Polski został w końcu, z rocznym opóźnieniem, zatwierdzony przez Komisję Europejską. W porównaniu z wersją KPO wysłaną do Brukseli w kwietniu 2021 r. zmieniło się ok. 10 proc. zapisów.
Pojawiły się m.in. zapowiedzi oskładkowania wszystkich umów cywilnoprawnych, a także wprowadzenia, po dogłębnych badaniach, tzw. jednolitej umowy o pracę. Takie propozycje oznaczają głęboką reformę rynku pracy i są zaskoczeniem dla pracodawców, bo nie były wcześniej konsultowane.
KPO przynosi też złe wieści dla posiadaczy samochodów spalinowych, ponieważ znalazła się tam zapowiedź podniesienia opłat rejestracyjnych (od IV kw. 2024 r.), a także nowego podatku w odniesieniu do aut zanieczyszczających środowisko (przepisy mają być gotowe najdalej w II kw. 2026 r.). Wysokość opłaty i podatku ma zależeć od poziomu emisji CO2, a rząd deklaruje, że ma to wspierać rozwój transportu niskoemisyjnego w miastach i na wsiach. Dodatkowo zachętą do przesiadania się do samochodów elektrycznych, które mają być...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta