Reklama w mediach społecznościowych – wskazówki UOKiK dla influencerów
Oznaczenia treści reklamowych mają być czytelne i widoczne już na wstępie publikacji. Od samego początku musi być też znana odbiorcy marka, którą prezentuje influecner – rekomenduje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
26 września 2022 r. światło dzienne ujrzały długo wyczekiwane Rekomendacje Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) dotyczące oznaczania reklam w mediach społecznościowych. Mają one związek z działaniami reklamowymi influencerów prowadzonymi na masową skalę w mediach społecznościowych. Działania UOKiK, a w szczególności prowadzone postępowania wyjaśniające, odbiły się dość szerokim echem i skutkowały nałożeniem kar finansowych na kilku influencerów m.in. za brak współpracy z UOKiK w zakresie prowadzonego postępowania.
Katalog kluczowych definicji
Rekomendacje mają przede wszystkim walor edukacyjny i są bardzo przejrzyste. Zawierają katalog kluczowych definicji, nie pozostawiając tym samym miejsca na domysły kogo de facto dotyczy dokument przygotowany przez UOKiK. Co równie ważne, w jasny sposób przybliżają informacje jakie działania mogą potencjalnie wprowadzać konsumentów w błąd i prowadzić do tego, że konsument – odbiorca ma wątpliwości czy ma do czynienia z reklamą, za którą influencer otrzymuje wynagrodzenie, czy z jego prywatną opinią, a także jak uchronić się przed tym.
Szczegółowe wprowadzenie definicji influencera, reklamodawcy, agencji reklamowej czy też obserwatorów (followersów) już na samym początku Rekomendacji informuje w sposób klarowny kogo dotyczy ten dokument. UOKiK od...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta