Młode pokolenie nie widzi siebie w fabrykach samochodów
W Polsce powstają nowe fabryki motoryzacyjne, jednak inwestorzy mają coraz większy problem ze zdobyciem pracowników. Brakuje fachowców do wdrażania automatyzacji i cyfrowych rozwiązań.
Rynek motoryzacyjny jest w stanie kompletnego zamieszania. Na niektóre modele nowych aut klienci nadal muszą czekać ponad rok, a fabryki wstrzymują na kilkudniowe okresy produkcję. – Do spadków rejestracji pojazdów osobowych w ostatnich latach już się przyzwyczailiśmy, jednak do tej pory samochody dostawcze i ciężarowe trzymały się nieźle. A to istotne, bo rejestracje samochodów użytkowych odzwierciedlają tendencje gospodarcze na rynku i są swoistym barometrem sytuacji ekonomicznej w kraju. Niestety, w ostatnim kwartale sprzedaż samochodów dostawczych wyraźnie spadła, choć trzeba zauważyć, że rejestracje samochodów ciężarowych utrzymują się mniej więcej na dotychczasowym poziomie – porównuje prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś.
PZMP wylicza na podstawie danych GUS, że produkcja w Polsce samochodów osobowych w pierwszych ośmiu miesiącach była o 10,4 proc. mniejsza niż rok wcześniej. W tym samym okresie z fabryk wyjechało o 6,6 proc. mniej autobusów, natomiast samochodów ciężarowych było o 13,3 proc. więcej.
Nowe fabryki i półprzewodniki
Problemy z utrzymaniem fabryk w ruchu mają dyrekcje zakładów w całej Europie. Allianz Trade szacuje, że z powodu braków układów scalonych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta