Kolej Plus utonie w kosztach
Przy obecnym tempie wzrostu samorządowych wydatków, realizacja rządowego programu usprawniania lokalnych i regionalnych połączeń kolejowych może okazać się porażką.
Pierwszy przetarg w ramach programu Kolej Plus został ogłoszony w województwie łódzkim. Dotyczy projektu 28 km linii kolejowej mającej połączyć dwie linie istniejące: 131 i 181, łącząc pociągiem Łódź z Wieluniem. Według Polskich Linii Kolejowych (PLK) inwestycja pochłonie 580 mln zł.
W Łódzkiem Kolej Plus obejmuje dwa projekty, w całym kraju do realizacji zakwalifikowano 34. Wart 13,2 mld zł program obejmujący inwestycje w lokalne i regionalne połączenia kolejowe już na starcie obija się o rafy: przy obecnym tempie wzrostu kosztów, inwestycje będą finalnie dużo droższe od dzisiejszych wyliczeń. Uderzy to w samorządy, które mając 15-proc. udział w finansowaniu projektów, obawiają się, że zostaną zmuszone do brania całego ryzyka wzrostu kosztów na siebie, co oznaczałoby kilkukrotny wzrost nakładów.
Trzeba będzie ciąć
– W zapisach umów,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta