Praca zdalna w IT to nie metoda na podróżowanie
Pracodawca nie zawsze powinien się zgadzać na świadczenie pracy z zagranicy z uwagi na istotne aspekty prawne. Dotyczy to nie tylko pracowników, ale w pewnym stopniu także osób świadczących usługi w ramach B2B.
Od czasów pandemii praca zdalna na stałe weszła do pracowniczej rzeczywistości. Pracownicy chętnie pracują zdalnie, cenią sobie możliwość pracy z domu i – o ile mają taką możliwość – rzadko wybierają pracę wyłącznie z biura jako główny system organizacji pracy. Według badania przeprowadzonego przez Antal i Corees Polska aż 55,8 proc. pracowników zadeklarowało po pandemii jako swój pierwszy wybór pracę hybrydową (częściowo z biura, częściowo zdalnie), 22,9 proc. za najbardziej pożądany uznaje model pracy całkowicie zdalnej, a jedynie 21,3 proc. wybiera wyłączną pracę z biura1.
Pracę zdalną doceniają także pracodawcy. Według powołanego raportu aż 92 proc. pracodawców pozytywnie ocenia efekty pracy zdalnej. Z uwagi na skalę zjawiska pracy zdalnej nie może zatem dziwić, że ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie odpowiednich uregulowań dotyczących tej formy wykonywania obowiązków.
Popularność w branży
Największą popularność praca zdalna ma w branży IT. Najnowsze badania przeprowadzone przez portal No Fluff Jobs pokazują, że pracownicy z tej branży zdecydowanie najbardziej cenią sobie możliwość pracy zdalnej. Aż 96 proc. osób pracujących w tej branży określa pracę zdalną całkowitą lub częściową (hybrydową) jako wymarzony tryb pracy2. Obecnie aż 61 proc. specjalistek i specjalistów pracuje w pełni zdalnie (pięć dni w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta