Elektryczna komunikacja porażona cenami prądu
Zamrożenie cen energii nie wystarczy dla wyhamowania rosnących kosztów w miejskim transporcie. Samorządy i przewoźnicy muszą szukać dodatkowych wpływów oraz sposobów na oszczędności
Jeśli nie będzie długoterminowych rozwiązań w sprawie cen prądu czy gazu dla komunikacji miejskiej, to przewoźnicy przestawiający się na elektromobilność zrobią krok wstecz. Zamiast zwiększać inwestycje w nisko- i bezemisyjne autobusy, wrócą do trujących diesli – ostrzega firma JMK Analizy Rynku Transportowego. Ten niekorzystny trend już się zaczął, bo miejskie spółki przewozowe wyraźnie ograniczają „zielone” zakupy. – Samorządy utraciły ekologiczny impet, nastawiając się już tylko na osiągnięcie niezbędnych progów wyznaczonych przez ustawę o elektromobilności – komentuje JMK w najnowszym raporcie przygotowanym wspólnie z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego.
Trujące, ale tańsze
W podsumowaniu trzech kwartałów 2022 r. rosnące ceny energii i paliw mocno osłabiły zakupy pojazdów z napędem alternatywnym. Zarejestrowano łącznie 226 takich pojazdów, co daje 27,5-proc. udział w całym rynku nowych autobusów. Najwięcej jeździ ich w miastach. Jednak o ile w ubiegłym roku udział ekologicznych pojazdów w zakupach nowego taboru sięgał 63,8 proc., to w okresie od stycznia do września 2022 r. spadł poniżej połowy (49,6 proc.).
Miejskie spółki przewozowe zwiększyły za...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta