Praca zdalna: korzyści i zagrożenia dla pracodawcy
Oferując możliwość wykonywania pracy na odległość, pracodawca ma większy wybór potencjalnych kandydatów. Może też oszczędzić na kosztach biura. Z drugiej strony ma utrudniony nadzór nad wykonywaniem obowiązków i czasem pracy.
Pandemia znacząco zmieniła rynek pracy, a kilka milionów polskich pracowników zaczęło świadczyć pracę zdalną. Praca w tym trybie pozornie nie wydaje się mieć żadnych wad, przynajmniej z perspektywy pracowników. Jak to jednak wygląda z perspektywy pracodawcy?
Poniżej omawiamy praktyczne korzyści i zagrożenia z pracy zdalnej dla pracodawcy.
Rozwiązanie tymczasowe i docelowe
Praca zdalna, choć do tej pory nie była dobrze zdefiniowana w polskim prawie – w praktyce istnieje od dawna. Jednak to dopiero pandemia COVID-19 upowszechniła jej stosowanie na bardzo szeroką, niespotykaną dotąd skalę. To nieodwracalnie zmieniło rynek pracy, na którym obecnie oferty pracy bez możliwości pracy zdalnej zdecydowanie tracą na atrakcyjności w oczach potencjalnych kandydatów. Przed pandemią istniały jedynie regulacje kodeksowe dotyczące telepracy. Niektórym pracodawcom kojarzyła się ona głównie z formalizmem i procedurami, co mogło działać zniechęcająco. Jednocześnie chociaż telepraca i praca zdalna wykazują wiele podobieństw, są to dwa różne tryby świadczenia pracy na odległość.
Aktualnie praca zdalna jest wykonywana na podstawie przepisów tzw. ustawy antycovidowej. Przewiduje ona możliwość wykonywania pracy zdalnej w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii z powodu COVID-19 oraz w okresie trzech...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta