Mobbing online też istnieje
Gdy atmosfera w firmie jest nieprzyjazna, występują niepożądane zachowania – mówi Monika Wieczorek, radczyni prawna.
Odkąd nastała pandemia więcej pracujemy zdalnie, ale też częściej słyszymy o przypadkach mobbingu. To się łączy?
Praca zdalna pokazała nam, że są problemy, których dotąd nie widzieliśmy – przede wszystkim w komunikacji. Na jaw wyszły złe przyzwyczajenia niektórych osób, zwłaszcza w kadrach menedżerskich dotyczące nadzorowania czy zbytniego kontrolowania. Praca zdalna tylko to obnażyła. A druga kwestia to poprawa świadomości pracowników co do tego, czym są mobbing i dyskryminacja oraz czego można oczekiwać od pracodawcy, by polepszyć atmosferę w miejscu pracy.
Na co zatem powinni zwracać uwagę i pracownicy i ich szefowie?
Na gruncie przepisów prawa nie zmieniło się zbyt wiele. Owszem, doprecyzowano definicję dyskryminacji i ścieżkę dochodzenia roszczenia odszkodowawczego w przypadku mobbingu. Ale przecież obowiązek przeciwdziałania tym negatywnym zjawiskom w pracy jest z nami od lat. Jednak przepisy nie wskazują nam wprost, w jaki sposób pracodawca ma te przepisy realizować. Pewne wskazówki da się wyczytać z orzecznictwa Sądu Najwyższego. W 2011 r. SN wskazał, jak to robić.
Jak?
Pracodawca nie może się skupiać tylko na rozpoznawaniu wpływających do niego skarg dotyczących mobbingu lub dyskryminacji. Realizując obowiązek przeciwdziałania tym zjawiskom...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta