Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Reklama porównawcza – czy naprawdę warto aż tyle ryzykować

03 stycznia 2023 | Biznes | Michał Markiewicz

W praktyce ta forma przekazu jest postrzegana jako agresywna i oceniana, zwłaszcza przez przedsiębiorców, jako nieetyczna i wręcz niedopuszczalna.

Wśród wielu różnych form promocji swojej marki oraz oferowanych towarów i usług na szczególną uwagę zasługuje reklama porównawcza. Jest ona niezwykle kuszącą forma przekazu, pozwalająca na odniesienie się bezpośrednio do towarów lub usług oferowanych przez konkurenta. Rynkowo jest ona jednak postrzegana jako agresywna kampania reklamowa o znacznej sile oddziaływania, oceniana zwłaszcza przez przedsiębiorców jako nieetyczna lub wręcz niedopuszczalna.

Czy rzeczywiście jest ona sprzeczna z prawem? Odpowiedź jest kategoryczna – taka reklama jest dozwolona. Ustawodawca wprost zezwala na stosowanie reklamy porównawczej. Dlaczego zatem z tym typem reklamy spotykamy się rzadko? Wydaje się, że wynika to z niebezpieczeństwa popełnienia czynu nieuczciwej konkurencji – trzeba podkreślić, że reklama porównawcza, jakkolwiek dozwolona jako narzędzie konkurowania, musi spełniać przesłanki przewidziane w ustawie.

Istotą reklamy porównawczej jest umożliwienie porównania pomiędzy towarami lub usługami oferowanymi przez konkurenta (którego jesteśmy w stanie zidentyfikować w sposób bezpośredni lub pośredni). Reklama taka musi spełniać wszystkie poniższe przesłanki:

1) nie może wprowadzać w błąd,

2) może porównywać wyłącznie towary lub usługi zaspokajające te same potrzeby lub przeznaczone do tego samego celu,

3)...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12461

Wydanie: 12461

Spis treści
Zamów abonament