Pierwsza oferta publiczna – nowy etap w życiu spółki akcyjnej
Przeprowadzenie pierwszej oferty publicznej (IPO – Initial Public Offer) ma niebagatelne znaczenie dla strategii rozwoju spółki. Proces ten oznacza bowiem zwiększenie grona właścicieli jednostki gospodarczej, a co za tym idzie również podział zysku oraz prawa do decydowania o jej losach.
Spółka, która planuje przeprowadzenie „debiutu giełdowego” bo i tak, choć nieformalnie, nazywa się ten proces, musi zdawać sobie sprawę z licznych obowiązków, które muszą zostać spełnione, oraz możliwości które za sobą niesie. Oznacza to bowiem, że spółka stanie się przedmiotem transakcji publicznych.
Rozwiązanie to daje możliwość relatywnie niedrogiego zwiększenia kapitału spółki oraz alokacji ryzyka prowadzenia przedsiębiorstwa z pierwotnego założyciela na nowych współwłaścicieli.
Czym jest oferta publiczna
Oferta publiczna jest komunikatem o dowolnej formie kierowanym do odbiorców oraz z wykorzystaniem dowolnych środków.
Przedstawia ona informacje na temat warunków oferty, papierów wartościowych, których jest przedmiotem. Informacje powinny umożliwiać inwestorowi podjęcie decyzji o nabyciu lub subskrypcji tych papierów wartościowych.
Jednakże skoro ustawodawca nie doprecyzował jakimi kanałami komunikacji należy się posłużyć do ogłoszenia oferty, można więc założyć, że wykorzystanie środków takich jak Internet, prasa lub telewizja są wystarczające. Istotnym jest natomiast to, aby zawrzeć w nim treść na temat:
1)
7
podmiotu prowadzącego ofertę,
2)
7
przedmiotu oferty czyli o rodzaju, serii, liczbie, wartości...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta