Konkurs firmowy: jak opodatkować nagrody dla pracowników
Nie każda wygrana oznacza konieczność zapłaty podatku. Dużo zależy od tego, czy są to pieniądze, czy wygrane rzeczowe i o jakiej wartości, a także kto organizował konkurs i czy łączy nas z nim stosunek zatrudnienia.
W obecnych czasach pracodawcy prześcigają się w różnych formach motywacyjnych wobec swoich pracowników. Pakiety sportowo-rekreacyjne, medyczne, bony, karty przedpłacone stają się już powszechną praktyką w zakładach pracy. Ale to nie wszystko. Wśród pracodawców popularne staje się równie organizowanie różnorodnych konkursów, w których pracownicy jako laureaci mogą otrzymać nagrody (rzeczowe oraz pieniężne).
Firmy organizujące tego typu wydarzenia, powinny jednak mieć na uwadze, że z tytułu otrzymanych nagród konkursowych – po stronie zwycięzców – mogą pojawić się pewne konsekwencje podatkowe. Wszystko zależy od celu organizacji konkursu, jego charakteru, zakresu zadań związanych z jego realizacją oraz kręgu uczestników.
Uczestnikami tego rodzaju wydarzeń mogą być wyłącznie pracownicy (konkurs o charakterze zamkniętym), jak również pracownicy, klienci, kontrahenci itp. (konkurs o charakterze otwartym).
Kluczowe jest przede wszystkim ustalenie, czy organizowane wydarzenie w ogóle spełnia przesłanki konkursu.
Regulamin, rywalizacja i wyniki
W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: ustawa o PIT) nie ma definicji konkursu. Wypracowana została ona przez orzecznictwo sądów administracyjnych.
Za konkurs w rozumieniu ustawy o PIT uznaje się takie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta