Zabezpieczenie na wypadek niewypłacalności kontrahenta
Zapewnia odszkodowanie, które w razie braku płatności za towary czy usługi pokrywa 80–90 proc. straty. Dzięki temu firma może utrzymać płynność oraz np. wypełnić swoje zobowiązania podatkowe. Tak działa ubezpieczenie należności.
Jak istotne jest teraz ryzyko niewypłacalności kontrahentów, pokazuje opracowanie Allianz Trade. Eksperci ubezpieczyciela szacują, że w 2022 r. liczba orzeczeń o niewypłacalności przedsiębiorstw wzrosła w skali światowej o 10 proc. w porównaniu z 2021 r.
W 2023 r. problem może się pogłębić – według prognoz wzrost może sięgnąć 19 proc. W przypadku Polski wskaźniki nie są aż tak złe. Analitycy zakładają, że w ciągu tego roku liczba orzeczeń dotyczących niewypłacalności zwiększy się o 10 proc.
Z kolei Biuro Informacji Gospodarczej ERIF zauważa, że rośnie nie tylko liczba przedsiębiorców będących dłużnikami, ale również średnia wartość ich zadłużenia – od 2019 do 2022 r. średni dług zwiększył się o 38 proc.
Polisa chroni kontrahentów bankruta
Niewypłacalność to nie tylko problem bankruta, ale także jego kontrahentów, którzy nie dostaną zapłaty za towary czy usługi.
– Pewność otrzymania płatności za dostarczony towar lub zrealizowaną usługę może mieć tylko ten podmiot, który pomyślał o zabezpieczeniu transakcji przed jej zawarciem. Na późniejszym etapie odzyskanie należności jest w dużej mierze zależne od dobrej woli i kondycji finansowej dłużnika. Nawet korzystny wyrok sądowy nie jest rozwiązaniem problemu – mówi Marcin Olczak, dyrektor Departamentu Ryzyk...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta