Rękojmia za wady. Czy można modyfikować odpowiedzialność sprzedawcy?
Strony mogą ograniczyć lub wyłączyć zasady odpowiedzialności z tytułu rękojmi w umowie sprzedaży, ale w granicach przewidzianych przez prawo. Ważne jest to z kim zawierana jest taka umowa: z przedsiębiorcą czy konsumentem.
Praktycznie każdego dnia kupujemy towary. Transakcje te są już tak powszechne, że właściwie przestaliśmy je zauważać. Umowa sprzedaży stała się jedną z najczęściej zawieranych umów w życiu codziennym. Za każdym razem, gdy płacimy sprzedawcy określoną cenę, dostajemy za tę cenę określony towar. Co jednak dzieje się, gdy wskazana przez sprzedawcę cena zostaje przez kupującego zapłacona, ale wydany towar jest niezgody z umową lub nie spełnia wszystkich ustaleń dokonanych pomiędzy kupującym a sprzedającym? I czy sprzedawca może swoją odpowiedzialność jakoś ograniczyć lub zmodyfikować? Poniżej odpowiedzi na podstawie przepisów kodeksu cywilnego.
Rękojmia za wady, czyli co?
Rękojmia oznacza ustawową odpowiedzialność sprzedawcy za wady fizyczne oraz prawne sprzedanego towaru. Jest to więc odpowiedzialność sprzedającego za wady rzeczy, które sprzedaje. Oznacza to także, że sprzedawca będzie ponosił konsekwencje związane z naprawieniem szkody wynikłej z wydania towaru obarczonego wadą, lub też wymiany towaru na nowy, albo za możliwość zwrotu środków kupującemu. Rękojmia jest bowiem obok gwarancji jedną z dwóch możliwości reklamowania niezgodnego z umową produktu. Przepisy kodeksu cywilnego mówią wprost, że sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę (rękojmia).
Odpowiedzialność sprzedającego
Zgodnie z art. 5561...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta