Gra komputerowa a prawo autorskie
W jaki sposób prawo chroni tego rodzaju utwory i co względem nich wolno użytkownikom?
Gry komputerowe są jednym z filarów branży rozrywkowej, a ich znaczenie w przyszłości, także w zakresie interakcji w świecie wirtualnym (w tym metawersie), będzie tylko rosło. Zasadne jest zatem pytanie o to, w jaki sposób prawo chroni tego rodzaju utwory i co względem nich wolno użytkownikom.
Nie ulega wątpliwości, że większość gier jest chroniona prawem autorskim. Jeśli tak, to powstaje pytanie czy występuje jakaś specyfika ich ochrony. W tym względzie należy odpowiedzieć twierdząco. Gra komputerowa jest niezwykle złożonym produktem, który jednak w prawnoautorskim uproszczeniu składa się z dwóch elementów, względem których istnieją odmienne regulacje prawne, tj. 1) programu komputerowego oraz 2) pozostałych składników chronionych na podstawie przepisów ogólnych (grafika, muzyka, fabuła, graficzny interfejs użytkownika, itp.).
Gra komputerowa jako program komputerowy
Jednym z kluczowych elementów gry komputerowej jest oczywiście program komputerowy, w prawie autorskim rozumiany jako zestaw instrukcji skierowanych do maszyny w celu wygenerowania przez nią określonego wyniku. Warto zatem mieć świadomość, że prawo autorskie rozdziela to, co jest technicznie programem komputerowym (kod źródłowy, czy wynikowy) od efektu działania programu komputerowego, czyli tego, co widzimy na ekranie lub co słyszymy w trakcie gry. Zgodnie z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta