Bazary wciąż mają zwolenników, ale przegrywają walkę o klientów
W ciągu roku liczba sprzedawców na bazarach skurczyła się o niemal tysiąc. Nie dają rady w starciu m.in. z dyskontami.
Z danych Dun & Bradstreet przygotowanych dla „Rzeczpospolitej” wynika, że na polskich bazarach i rynkach działa w chwili obecnej 110,6 tys. detalicznych sprzedawców, m.in. żywności, odzieży, obuwia i innych towarów.
– Ta liczba od wielu lat spada. Tylko w ostatnim roku rynek sprzedawców na targach i bazarach skurczył się o blisko tysiąc. A i tak dane te można uznać za optymistyczne – mówi Tomasz Starzyk, rzecznik firmy. – W latach 2022 i 2021 z rynku wyparowało blisko 3 tys. sprzedawców, w ostatniej dekadzie zniknęło prawie 20 tys. działalności gospodarczych, a w ostatnich 15 latach – ponad 72 tys. – dodaje.
Bazary mają urok
Niemniej wciąż duża grupa Polaków lubi tam kupować. Ponad 26 proc. badanych jako główną zaletę wskazuje świeże produkty tam dostępne – wynika z badania UCE Research, które „Rzeczpospolita” poznała pierwsza. W innym pytaniu Polacy, wskazując kategorie kupowane najczęściej w takich miejscach, w 33,5 proc. wskazali warzywa, 29,7 proc. owoce, co piąty nabiał czy mięso. 11,9 proc. wymieniło produkty chemii gospodarczej.
Eksperci są zgodni, że bazarom coraz trudniej jest w obecnej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta