Wygląd produktu – czy dozwolone jest kopiowanie? Jak chroniony jest design?
Wygląd produktu to często kluczowy czynnik determinujący sukces komercyjny przedsięwzięcia biznesowego. Nic zatem dziwnego, że zakres jego ochrony jest niezwykle istotny.
Jest to ważne zarówno dla podmiotu, który wprowadza dany produkt na rynek i chce zagwarantować sobie silną pozycję, jak i jego konkurentów, którzy chcieliby zgodnie z prawem wykorzystywać postęp związany z ewolucją produktów. Trzeba podkreślić, że na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji przyjmuje się generalną zasadę dopuszczalności naśladownictwa – ma ona jednak istotne ograniczenia, o których trzeba wiedzieć. Dodatkowo wygląd produktu może być chroniony prawami autorskimi, wzorami przemysłowymi, a także znakami towarowymi.
Prawa autorskie
Wygląd produktu może być chroniony prawem autorskim. Taka kwalifikacja jest niezwykle korzystna dla podmiotu prawa, nie wiąże się bowiem z żadnymi kosztami uzyskania prawa, a przyznana ochrona jest bardzo długa (70 lat liczone od śmierci twórcy). Specyfika prawa autorskiego pozwala chronić przed przejęciem całości wyglądu chronionego produktu, ale także jego poszczególnych elementów, tj. wszystkich tych elementów, które same w sobie spełniają cechy prawnoautorskiej ochrony (może się zatem zdarzyć, że naruszenie będzie polegało na przejęciu nawet nieistotnego elementu z perspektywy całości produktu). Warto jednak podkreślić, że szczególnie w zakresie nowoczesnego, ascetycznego designu ze względu na prostotę wykorzystanych środków ochrona prawnoautorska może nie mieć...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta